Fa uns dies llegia a Hipertextual (una de les referències que consulto assíduament) aquest article sobre el cas de l’èxit de Spotify en què vaig poder corroborar amb dades algunes conclusions que vàrem comentar fa poc entre col·legues de professió i també usuaris d’aquesta plataforma.

1- Els usuaris estem disposats a pagar un preu raonable per un bon servei, i la versió Premium de Spotify reuneix ambdós requisits. Les últimes dades demostren que el nombre d’usuaris de pagament creix al mateix ritme que el dels comptes gratuïts. ¿Estàs disposat a pagar 10 euros al mes per tenir al teu abast la major llibreria de música en línia disponible fins al moment, en una qualitat de so excel·lent i les playlist fins i tot sense connexió a internet? Si la resposta és “no” pots gaudir de la versió gratuïta;
això sí, després no et queixis si et salten anuncis entre cançó i cançó o has d’escoltar, vulguis o no, els últims grans èxits de l’artista en promoció de la multinacional de torn. Spotify és un negoci, no una ONG. Si no pagues pel servei haurà d’obtenir els beneficis per una altra via.

2- Les discogràfiques com a tal són un model obsolet, que ni avancen ni estan disposades a deixar avançar; un negoci arcaic, ancorat en el passat i que s’aferra a mantenir unes regles de joc que no són vàlides en els nostres dies. La iniciativa que han plantejat a Spotify és que a partir de 2016 les novetats no estiguin disponibles per als comptes free. Tot el que aporten són intents inútils de forçar situacions absurdes, tot i que també molt capital a través de bona part de l’accionariat de la plataforma. No obstant, els negocis que funcionen en la indústria musical, com Spotify, els desenvolupen d’altres, i sobretot la capacitat per decidir el que volem consumir i com volem consumir està més que mai en mans dels usuaris.

Algunes dades que aporta Hipertextual:

-Maig 2014: 40 milions d’usuaris de Spotify dels quals el 25% eren de comptes de pagament.
-Gener 2015: 60 milions d’usuaris de Spotify dels quals el 25% seguien sent comptes de pagament.
-Juny 2015: 75 milions d’usuaris dels quals el 26,6% són comptes de pagament.

En resum: Que Spotify sigui un cas d’èxit és un fet indiscutible a hores d’ara. I si segueixen fent les coses així de bé, pensant en un model de negoci viable, sostenible econòmicament i que situa l’usuari en el centre del negoci sense perdre de vista la seva rendibilitat, difícilment podran fer-li ombra ni tan sols els xiprers més allargats.

Per Helena Abellán