La seva vida és 2.0, passen més hores connectats a Internet que mirant la TV, són menors de 30 anys, intel•ligents i egocèntrics, molt impacients i una mica malcriats, però estan molt ben preparats a nivell acadèmic. Són els echo boomers, els Millennials, la Generació Y, els nascuts en els 80 i principis dels 90 sota l’ombra de la bombolla econòmica. Els que “ho han tingut tot”.

Algunes empreses tracten de captar Millennials a les seves files per la seva capacitat de realitzar múltiples tasques, ja que es tracta d’una generació que va créixer “sobre estimulada” per la TV satèl•lit, la MTV, els jocs electrònics i la cultura del videojoc. Els hi diuen també la generació game over, perquè estan disposats a perdre i tornar a començar totes les partides que els ofereixi el joc de la vida. Són valents, de manera que arrisquen més i no els importa treballar més hores per menys diners. Encara que demanin una compensació, perquè no els hi costa gens canviar el rumb. Si no troben sentit en allò que fan, ho deixen i busquen una altra cosa. Utilitzen més el costat dret del cervell, el creatiu. Per aquest motiu molts d’ells acaben –o acabaran– muntant les seves pròpies empreses o dirigint els seus propis projectes. El límit el posen ells; els seu objectiu principal és transcendir.

Aquesta personalitat emprenedora amb un perfil tant tecnològic espanta a altres empreses, que en lloc de captar a aquests nous treballadors per aprendre d’ells i créixer, breguen amb ells explotant a mitges els seus coneixements sense ànsies d’afavorir el seu futur. Per què? Per por? Els Millennials arriben als seus nous llocs de treball amb unes expectatives molt altes respecte a les tecnologies que esperen trobar en el seu àmbit laboral. Se senten limitats perquè solen ser diferents –la majoria obsoletes- a les que utilitzaven a l’escola, a la universitat o a casa. La missatgeria instantània, la digitalització de les dinàmiques laborals, l’optimització de recursos, l’ús de les últimes tecnologies i la continua actualització d’aquestes, fins i tot les tècniques de màrqueting extern (Branding) i el foment de la comunicació interna i l’entorn laboral són fonamentals per crear aquest ecosistema ideal entre els nous treballadors i les empreses. Mentre que uns han d’adaptar-se, les altres han de reformar-se, i, així, junts poder construir i prevaler. En cas contrari, aquesta nova generació forçarà canvis de lideratge.

Aquests incompresos, ‘sense-futur’, mileuristes, emigrants, que s’han vist obligats a escapolir-se a altres països per explotar els seus cervells, estan més que preparats per afrontar el món que ha de venir. Potser sigui aviat per afirmar que el món està preparat per a ells (no, no totes les empreses són Google); però haurà d’estar-ho o ells l’arrasaran al seu pas.

Per Alexia Domínguez.