El 2016 està a tocar, i el nou any comença amb una excel·lent notícia. A partir del 12 de gener s’inicia la fase de llançament del domini .barcelona. Sens dubte aquest nou gTDL (domini de nivell superior o top-level-domain) és un dels més esperats, ja que Barcelona és una de les ciutats europees més populars i aquesta serà l’oportunitat per a moltes marques d’establir una relació més estreta amb la Ciutat Comtal. Londres, Berlín o París ja compten amb el seu propi domini, però Barcelona serà la primera ciutat espanyola a disposar del seu.
El punt de mira d’aquesta iniciativa està posat en els turistes, per descomptat, però també en empreses i professionals que estiguin interessats en un negoci o institució que desenvolupi la seva activitat des de Barcelona. Read more »

Quan els gegants tecnològics com Facebook o Google decideixen prendre mesures en una direcció concreta és símptoma inequívoc de que van per bon camí. Aquesta setmana Google ha presentat Accelerated Mobile Pages (o AMP), cosa que Facebook ja va fer al seu dia amb Instant Articles. El cercador ha ideat un mètode perquè les pàgines que se serveixin per ser visualitzades als mòbils siguin molt més lleugeres, triguin molt menys en carregar-se als nostres dispositius i, per tant, la nostra experiència de navegació sigui molt més positiva tant a nivell d’usabilitat com de consum de dades i / o bateria dels nostres mòbils.
No volem aprofundir en els detalls tècnics d’Accelerated Mobile Pages sinó més aviat apuntar una sèrie de preguntes que, als qui treballem en comunicació online, ens segueixen deixant perplexos: Read more »

Fa uns dies llegia a Hipertextual (una de les referències que consulto assíduament) aquest article sobre el cas de l’èxit de Spotify en què vaig poder corroborar amb dades algunes conclusions que vàrem comentar fa poc entre col·legues de professió i també usuaris d’aquesta plataforma.

1- Els usuaris estem disposats a pagar un preu raonable per un bon servei, i la versió Premium de Spotify reuneix ambdós requisits. Les últimes dades demostren que el nombre d’usuaris de pagament creix al mateix ritme que el dels comptes gratuïts. ¿Estàs disposat a pagar 10 euros al mes per tenir al teu abast la major llibreria de música en línia disponible fins al moment, en una qualitat de so excel·lent i les playlist fins i tot sense connexió a internet? Si la resposta és “no” pots gaudir de la versió gratuïta; Read more »

Temporada històrica del FC Barcelona amb la consecució del triplet (Lliga, Copa i Champions). I temporada històrica per als aficionats blaugrana que gràcies a les noves tecnologies han pogut veure imatges fins ara inèdites dels seus ídols i gaudir dels èxits d’una manera més propera.
Instagram apropa els jugadors a l’afició. Les marques s’han adonat del seu potencial, així com també ho han fet els clubs i els propis jugadors. Els mitjans de comunicació perden protagonisme, quan la informació la proporcionen els mateixos protagonistes a través dels seus canals personals. Read more »

La febre per les valoracions quantitatives com a mesura per avaluar l’èxit o fracàs d’un post o de la gestió d’una xarxa social va perdent força. Facebook, Instagram i Twitter ja han començat la seva particular batuda contra els perfils falsos i contra aquells comptes que s’engreixen a base d’usuaris artificials. A nosaltres ens sembla una excel·lent notícia perquè no creiem en l’eficàcia dels likes d’usuaris desconeguts. Read more »

“Avi, explica’m una història”. L’art d’explicar històries es troba en el seu moment àlgid. No hi ha marca respectada que no hagi coquetejat amb el meravellós món del Transmedia Storytelling. ¿Com resistir-se a aquesta tècnica narrativa que empra múltiples canals i formats unint-los en una interacció sense precedents? Read more »

A Vitamine! us volen informar d’una nova línia de treball que hem encetat i de la què n’estem molt satisfets. A partir d’aquest mes iniciem uns cursos de formació per millorar l’oratòria i els discursos en públic. Dicció, gestualitat, parlar per televisió o per ràdio, fer presentacions institucionals o corporatives… En definitiva, totes aquelles necessitats relacionades amb expressar-se en públic seran tractades i adaptades a les necessitats de cada usuari.
Ja sabeu que l’habilitat de parlar en públic no és do innat a la persona sinó com altres tantes coses a la vida suposa una eina que s’ha d’anar treballant, cultivant i desenvolupant per acabar essent realment atractiva.

Amb un bon equip de consultors que porta molts anys dedicats a aquesta tasca, Vitamine! us anima a que deixeu els vostres prejudicis i cauteles i us animeu a fer una cosa que tothom necessita. Igual que dediqueu temps a millorar el vostre anglès o us formeu més en la vostra activitat, no té cap mena de sentit que no ho feu per cuidar el que és més important: la vostra marca personal. Saber comunicar amb convicció i connectar amb empatia, ens obre moltes portes. I no estan els temps per deixar passar oportunitats.

EQUIP DE FORMADORS
Jordi Juan: Periodista, director i fundador de Vitamine!
Josep Maria Brugués: Consultor de comunicació especialitzat en formació de portaveus i gestió de crisi.
Neus Sala: Periodista de televisió, ha estat cap d’informatius de Mediaset-Catalunya.
Lina Lambert: Actriu i professora de comunicació verbal.
Alejandro Teodoro: Periodista amb formació superior en habilitats comunicatives.

Animeu-vos i envieu-nos un correu amb les vostres dades i ens posarem en contacte amb vosaltres tot ajustant un pla a la vostra mida. Segur que no us defraudarem.

Per Jordi Juan

Aquells que hem tingut la sort d’haver treballat en alguna emissora de ràdio sabem que aquest mitjà de comunicació és altament addictiu. La sensació de parlar per a una xifra de persones que molts cops és una incògnita, les inesperades i sorprenents trucades d’alguns oients, Read more »

Hi havia una època en què les empreses organitzaven grans conferències de premsa per explicar els seus milionaris beneficis, en què els bancs i les caixes competien per saber qui s’havia embutxacat més clients i quan els rics no tenien cap problema de fer ostentació dels seus diners. En canvi, les seves organitzacions funcionaven com centres opacs i allunyats de l’opinió pública. Els seus clients, consumidors o usuaris sabien molt sobre els diners que aquestes empreses guanyaven però molt poc sobre el seu funcionament intern. Read more »

Coneixem Twitter com una successió de missatges emesos de manera lineal en el temps, és a dir, el famós timeline o cronologia. Quan comences amb aquesta xarxa social i tens pocs “seguits” és fàcil de controlar i resulta senzill no perdre cap missatge dels teus interessos; però a mesura que augmentes els teus “seguits” la cosa comença a complicar-se per poder veure tot el que es publica, tret que estiguis permanentment refrescant teu timeline. Cosa del tot improbable. Read more »

La seva vida és 2.0, passen més hores connectats a Internet que mirant la TV, són menors de 30 anys, intel•ligents i egocèntrics, molt impacients i una mica malcriats, però estan molt ben preparats a nivell acadèmic. Són els echo boomers, els Millennials, la Generació Y, els nascuts en els 80 i principis dels 90 sota l’ombra de la bombolla econòmica. Els que “ho han tingut tot”.
Read more »

Vam començar a sentir parlar del design thinking com una nova manera de resoldre reptes i de buscar respostes a diferents necessitats. La diferència que trobem amb altres mètodes és que aplicant el design thinking busquem solucions des de la creativitat, de manera multidisciplinar i amb implicació transversal.

El concepte no és nou; el 2008 Tim Brown, catedràtic d’Enginyeria d’Standord, va començar a parlar d’aquesta nova forma de buscar respostes i des d’aleshores grans multinacionals com Philips o Procter and Gamble apliquen aquesta tècnica obtenint molt bons resultats. Read more »

“Els publicistes encara no s’han adonat dels nous hàbits. És espantós, la publicitat a Internet està molt mal feta”. Nathalie Malinarich, primera editora per a mòbils i tauletes de la BBC.

En l’era digital, les empreses inclouen Internet en el seu pla de mitjans i la publicitat en aquest suport no para de créixer, fins i tot ho va fer en plena crisi. Però d’acord amb un estudi conjunt d’Avi Goldfarb –professor de màrqueting de la Universitat de Toronto- i de Catherine Tucker –de l’Escola de Negocis del MIT (Massachusetts Institute of Technology)-, el 40% de les campanyes a la xarxa suposen un malbaratament de recursos, ja que no serveixen per moure les vendes dels anunciants.

Read more »

“Si ho pensem, veurem que molts dels disgustos que ens sobrevenen ho són per paraules innecessàries”. José Martínez Ruiz, Azorín.

Els consultors de comunicació tenim l’obligació d’assessorar als nostres clients abans de dur a terme una entrevista o exposició pública. Defensem la preparació com a mètode per evitar contratemps imprevistos que mai no són agradables. Treballem per enterrar la tan recurrent improvisació per revitalitzar un concepte –la preparació prèvia- que esdevingui el fonament de tot bon discurs.
Read more »

La irrupció de les xarxes socials, especialment de Twitter, fou aplaudida com un espai de llibertat, una finestra on poder abocar opinions sense cap mena de censura i lligams i en què, per primer cop juntament amb Facebook, podíem esdevenir protagonistes públics del debat, abans reservar per a periodistes i tertulians. Aquesta perspectiva inicial, en què la majoria encara hi seguim creient, s’ha vist entelada per un recent sondeig del centre d’estudis Pew de Washington, titulat ‘Social Media i l’espiral del silenci’, que llança dubtes sobre aquesta sinceritat amb la que suposadament ens expressem a les xarxes.

Read more »

A causa dels últims esdeveniments a la xarxa social Twitter, ens veiem obligats a fer un post sobre la poca iniciativa i escassa eficiència d’algunes institucions públiques a l’hora de suportar una crisi reputacional a Internet. És cert que no totes les entitats disposen de plataformes socials, fet que ens podria semblar un error de primeres, ja que a dia d’avui és un dels canals de diàleg essencials per comunicar-se amb els ciutadans. Però, les tinguin o no, no ha de suposar la pèrdua del control de la seva marca. Read more »

Oferir a l’usuari la possibilitat de personalitzar les seves demandes és un servei ideat pels professionals del màrqueting més arriscats. Hi veuen una bona manera de concedir cert poder als usuaris i retornar-los la confiança depositada. En la majoria dels casos, aquestes tècniques serveixen per potenciar la repercussió de la marca i la interacció amb els compradors: “Tinc en compte els teus interessos, et deixo escollir el més adequat per a tu, vull que participis amb mi, imagina les grans coses que podem fer junts..”.
Hi ha vegades que això surt molt bé i, efectivament, altres en que surt molt malament. Read more »

Darrerament hi ha una proliferació d’ofertes de cursets per a formar-se com a Community Manager i són molts qui, davant la precària situació laboral, s’ho plantegen com una sortida professional. És cert que es tracta d’un perfil molt sol•licitat en aquests temps, però també és cert que un Community Manager no es formarà només pel fer d’assistir a un curset on line de 20 hores promocionat a preus irrisoris en qualsevol plataforma de venda grupal.
Per esdevenir un bon Community, a més de tenir amplis coneixements tècnics sobre les plataformes, estar en constant reciclatge i formació (a les xarxes socials les coses canvien en un tres i no res) i de conèixer bé el sector i l’activitat de la marca en què es treballa (tot això son aptituds que hom pot aprendre), cal disposar de certes actituds que no s’aprenen, sinó que es tenen o no es tenen. Read more »

Ansietat, malestar general, ira, inquietud, impaciència, negació, sentiment de culpa, autoestima baixa? Tens nomofòbia. O el que és el mateix, t’has deixat el mòbil a casa. La nomofòbia és la nova malaltia de moda, un trastorn emocional que afecta el 53% dels usuaris de telèfons mòbils provocat per la por irracional a sortir al carrer sense ell. Per què ens posen tan nerviosos?

La nomofòbia no estudia la por irracional al gnomos, no. És la denominació que li han donat els anglesos a la psicopatia: no-mobile-phone-phobia. Read more »

Aquesta setmana a Vitamine! ens plantegem fins a quin punt els nous canals de comunicació estan afectant la normativa del llenguatge i si pot considerar-se una evolució reformista o el començament de la seva total destrucció. No ens hem posat d’acord. Mentre uns advoquen perquè tota evolució de la societat comporta una evolució del llenguatge, altres defensen la puresa de la llengua com un ens intocable al marge d’aquella. Tots tenen la seva part de raó. D’una banda, es podria pensar que el llenguatge d’Internet castiga: els anglicismes, l’argot informàtic, el ciberllenguatge, els xats… La immediatesa, la rapidesa i l’espontaneïtat han esdevingut així conceptes nocius per a l’ús correcte de la llengua. De l’altra, considerem obligatori conèixer i aprendre a utilitzar tots els codis sorgits de l’evolució dels suports i canals comunicatius, si els considerem fruit del progrés d’una societat en constant moviment. Read more »

Avui és un dimecres creatiu a l’oficina. Mai se sap allò que l’espontaneïtat, la conversió de cervells, una mica eixelebrats, i l’addicció a les xarxes socials pot generar… Hi ha dies en els que sorgeixen comentaris esbojarrats, es viuen moments absurds o es treballa fins a l’esgotament. Read more »

Recentment hem vist detencions i condemnes a usuaris de Twitter per excedir els límits legals en l’ús d’aquesta plataforma. Potser pensem que els nostres tuits estan emparats sempre sota la coneguda ‘llibertat d’expressió’, però el que està clar és que no tot s’hi val a l’hora d’expressar les nostres idees. I menys si aquestes poden constituir un delicte.
El debat no s’ha de centrar en si és o no necessari regular d’una forma específica les xarxes socials, ja que les xarxes ja estan sotmeses al marc legal del país des d’on s’opera amb un perfil determinat. D’aquesta manera, no té sentit legislar exclusivament per a les xarxes ja que un delicte d’amenaces ho és tant si es comet a través de la xarxa, el telèfon, una publicació escrita, una conversa al mig del carrer o mitjançant una carta per correu postal. A més, si bé les normes que acceptem nosaltres mateixos són les pròpies de cada xarxa social, en matèria penal es sotmeten a la legislació del lloc on es comet el delicte.
A continuació exposem alguns delictes que has de tenir en compte si ets usuari de xarxes socials: Read more »

És la nit de Sant Joan, el solstici d’estiu, quan la imaginació pren la iniciativa reinventant llegendes fantàstiques d’arreu d’Europa. A l’antiga Grècia, aquests dies s’obria la “porta dels homes”. L’entrada cap una altra dimensió on el Sol minvava dia a dia perquè penetrava dins l’esperit dels homes, que trobaven per fi un punt de connexió amb els seus déus. Read more »

Els resultats de les darreres eleccions europees han suposat un terratrèmol amb l’eclosió de noves formacions polítiques molt allunyades de l’estereotip tradicional. El temps dirà si aquestes eleccions marcaran una inflexió o no en el panorama polític i si els vells partits que han dirigit Espanya des de la Transició sabran sobreposar-se a aquesta gran batzacada electoral.

Tothom està d’acord en que alguna cosa s’està movent, no només en el nostre entorn ja que aquest fenomen es generalitzat a tota Europa. En canvi, on no hi ha tant consens és en com aquestes formacions han aconseguit guanyar tanta popularitat i influir en l’opinió pública perquè els voti. Read more »

A Vitamine! quan planifiquem accions promocionals mitjançant concursos a les xarxes socials dels nostres clients, sempre redactem i publiquem unes bases legals que regiran el citat concurs. Es tracta d’una tasca que requereix esforç i supervisió per part d’un expert legal. No obstant això , disposar d’un marc normatiu ens previndrà davant possibles irregularitats i dubtes dels participants.

A grans trets els apartats que recollim i que s’han d’incloure en les bases legals són :
– Objecte i funcionament del concurs
– Característiques, mecànica, àmbit territorial, la durada i forma de participació en la promoció
– Requisits per poder participar (quins usuaris queden exclosos del concurs)
– Definició del premi
– Normes d’acceptació del mateix
– Protecció de les dades de caràcter personal
– Funcionament de la xarxa d’internet Read more »

La preocupació per mantenir una destacada posició a las xarxes socials s’ha escampat al llarg del panorama polític mundial. A Vitamine! treballem comunicació política (#compol) i en aquesta línia estudiem quina és la millor manera de treure el màxim rèdit a les xarxes socials de diferents organitzacions polítiques. Read more »

Rellegint la novel•la 1984 em trobo amb el concepte de novaparla i amb el llenguatge com a eina de repressió. Al llibre de George Orwell creen una nova llengua que elimina tots aquells mots que poden donar peu a pensaments perillosos per al règim dictatorial. Suprimir certes paraules acaba amb el concepte al què donen significat i, per tant, amb l’amenaça de pensar lliurement. El control del llenguatge esdevé el control de la ment de la societat. Read more »

Ja fa uns quants mesos que l’algoritme de Google ha canviat, fet que per suposat ha comportat un canvi de concepte en tot allò relacionat amb SEO. El posicionament orgànic que ens ofereixen els cercadors es regeix ara per unes altres normes i per una forma molt diferent d’entendre les pàgines web.
Amb el SEO tradicional que fèiem abans del Colibrí (actual algoritme de Google) es valorava molt més l’ús de poques paraules i molta densitat de les mateixes per així licitar per aquests mots amb els teus competidors directes en relació al seu ús. Amb el SEO actual Read more »

Sortir-se’n d’una crisi reputacional només depèn de com t’hagis pogut preparar amb antelació, de la informació que siguis capaç de recopilar, de la qualitat dels missatges i de la teva agilitat a l’hora de gestionar la qüestió.
No mesurar adequadament les respostes i l’estratègia d’implementació d’aquestes, tant per lent o mandrós com per sobreactuar i exagerar, és el pitjor que pots fer. I recorda: la famosa dita que diu que una crisi pot ser una oportunitat és certa. Read more »

Que Linkedin és un canal amb moltíssimes possibilitats és una indiscutible a hores d’ara , però que tant empreses com professionals perverteixen el seu ús, i amb les seves males pràctiques li resten valor també . En la línia de deixar clars els objectius d’un grup de debat i el seu ús real ens ha agradat molt l’apunt que el grup Bloggers i Periodistes fa al respecte quan et dones d’alta. Així ho comuniquen : Read more »

Estem realment preparats per a una comunicació d’àmbit global? La pregunta me la vaig plantejar en un recent viatge a l’estranger. Acompanyava un heterogeni grup de periodistes espanyols que havien de ser atesos per un equip de premsa local, és a dir, del país al qual ens vam desplaçar. De seguida -i sense adonar-me’n- van començar a aflorar els conflictes de comunicació, i no només per la llengua que no és la pròpia, que també. La majoria de vegades aquestes desavinences van derivar en tòpics sobre la idiosincràsia de les diferents nacionalitats Read more »

Fins a quin punt les casualitats són això, casualitats? Si, ja sé que això d’incloure cites a les entrades dels blocs queda molt pedant, però em ve com anell al dit per al tema que intento tractar. Estic parlant de Voltaire i de la seva frase eloqüent “La casualitat no és, ni pot ser més que una causa ignorada d’un efecte desconegut”, que il•lustra a la perfecció el cas del directiu d’HTC Peter Chou i la seva trepidant cursa a cavall d’una Honda de color verd pels carrers de Barcelona. Un bon samarità barcelonès va rescatar el directiu d’HTC d’un embús monumental que li impedia arribar a temps al Mobile World Congress, la cita més important de l’any pel que fa a telefonia. Aquest motorista anònim d’uns 45-50 anys que pilotava una Honda Scoopy, va aconseguir que el CEO acudís puntual a la inauguració de l’esdeveniment. Read more »

Molts gurus de la comunicació ofereixen consells en els seus blogs sobre quan s’ha de convocar una conferència de premsa. Uns reneguen dels dilluns: cal aterrar bé a la feina després d’un cap de setmana de descans per tornar a agafar el ritme de l’actualitat informativa. Uns altres prohibeixen els divendres: els periodistes ja tenen un peu posat en el dissabte i el diumenge. Per descomptat, ni parlar-ne d’aquests dos dies que clausuren la setmana. En fi, sempre ens quedaran els dimarts, dimecres i dijous…
I de les hores per convocar els periodistes? Read more »

Cada cop m’agrada menys el tema del blogmàrqueting, simplement per-què és un concepte que s’ha anat devaluant degut al seu ús abusiu. I ja se sap que quan algú abusa d’una cosa -per molt bona que sigui- acaba viciant-se i perdent la seva eficàcia. Aquests blogs que igual et recoma-nen una crema per a les mans, un cotxe o un llibre de decoració de pas-tels: o aquells bloguers que han esdevingut autèntics professionals d’allò de: “Envia’m el producte que ja el provaré i et faig un post”, estan estripant el concepte de prescriptor i influenciador. Ser prescriptor ja s’ha con-vertir en una professió. Read more »

Fa temps que els responsables de màrqueting de Coca Cola van declarar públicament que no veuen en la publicitat convencional com a un canal de màrqueting potent en un futur pròxim, així que fa temps dedicant recursos a pensar en accions de branded content potents i creatives. I quan diem potents i creatives no estem parlant obligatòriament de grandioses inversions de diners (encara que pot ser que sí) sinó d’un enfocament diferent del màrqueting i la comunicació. L’eix principal a través del qual pivota el branded content és posar l’usuari en el centre del missatge, pensar per i per a ell, en les seves aspiracions, els seus desitjos, les seves il·lusions i allò que li pot fer connectar amb els valors de la nostra marca. Un dels millors exemples recents es aquesta bonica però simple acció de Coca Cola, en què han recreat en aquests mesos d’hivern en una marquesina d’una freda parada de bus d’Uppsala (Suècia) imatges d’un càlid estiu. Conec Uppsala a l’hivern i us asseguro que l’experiència de veure una imatge de sol (encara que sigui recreada) et pot fer plorar d’emoció.

Allí, sota la Muntanya Sinaí, es va amuntegar una enorme massa de professionals. Era un grup heterogeni: directius de comunicació, presidents, directors generals, consellers delegats, caps de seguretat i medi ambient, directors de recursos humans, ministres, alcaldes, rectors,… Tots parlaven entre si, quan es va fer el silenci. Els presents van alçar la vista quan van albirar una figura sota el cel ennuvolat.

Read more »

Mentre que gairebé a tots els fòrums de debat i de formació relacionats amb la publicitat i el màrqueting s’està parlant d’apropar-se al prosumidor (el nou consumidor molt més professionalitzat i exigent que anys enrere) des dels missatges no intrusius , que respectin els seus interessos i sobretot que li aportin un contingut de valor i d’entreteniment, arriba Facebook i adopta una de les mesures més agressives de la seva història: mostrar vídeos publicitaris que es reproduirien automàticament . Read more »

Fa alguns dies, esmorzant un deliciós Capuccino a la Bodega Granados discutia amb una companya de feina sobre l’escàs rendiment que li treuen els partits polítics espanyols a les xarxes socials i, en general , a tots els recursos que ofereix el món Online. Cabria pensar que, sent unes entitats amb una presència pública tan eminent, haurien de cuidar alguns aspectes bàsics a la xarxa . Ara bé, si fem una ullada a la presència dels diferents partits i, alhora, de les seves fundacions, podem definir infinitat d’errors que podrien desencadenar crisis de comunicació i de reputació monumentals: des de pàgines web on els avisos legals brillen per la seva absència, fins a perfils de Twitter i Facebook estratègicament mal orientats i, a la pràctica, mal gestionats, utilitzats únicament com una agenda institucional o com un canal per exposar, sense feedback cap, els seus missatges. Aquest és el seu taló d’Aquil·les i l’han cuidar bé.

Read more »